Bruker du mange tusen på hundekurs?

Under trening av Zorro

Er du en av dem som bruker mange tusen på hundekurs og tror det er verdt det? Det er altså ikke verdt det og er bare bortkastet penger. For det første setter de høye priser på enten en privattime eller et helt kurs kun for de skal ha penger, men får du egentlig den hjelpen du trenger? Jeg anbefaler deg å ikke gå på kurs samme hvor store problemer du har med hunden din. Du finner alltid en løsning selv. Jeg trodde det ikke selv, men tilslutt fant jeg ut hvordan.

 

Valpekurs

Å gå på valpekurs er bare tull. Jeg har ikke vært på det selv, men vet hva det går i. Du lærer ingenting på et slikt kurs. Det er en valp du skal trene, og den klarer du fint å lære de vanlige tingene selv, som å ikke gå på do inne, hva den trenger osv. Klarer du ikke det, bør du egentlig skaffe deg en valp da? Da burde du heller annnskaffe deg en voksen og utlært hund om du ikke har hatt hund før. Men skal du ha valp og er litt usikker på noen ting, så har du sikker noen i familien eller noen du kjenner som kan gi deg litt tips.

 

Lydighetskurs

Som sakt har vi noen problemer med vår hund, og vi tenkte jo at kanskje et kurs kunne hjelpe da jeg aldri i livet hadde vært på hundekurs før, og kommer aldri til å gå på det igjen! Jeg fant en hundeskole på nettet og snakket med instruktøren. Vi fikk en privattime for at hun skulle se hva problemene var og planlegge hva hun skulle gjøre for å bli kvitt dem. Så vi meldte oss selvfølgelig på lydighetskurset, som kostet en del. Dette varte over 8 uker, altså en dag i uken. Når vi kom første dagen så ble vi litt kjent med dem andre og snakket om problemene til hundene. Etterhvert begynte vi og trene. Men det vi synts var rart var at vi bare trente på helt vanlige ting som både meg og hunden kunne, som sitt, bli osv. Det var jo ikke det vi skulle ha hjelp til. Men vi tenkte at det kanskje endret seg etterhvert og fortsette kurset. Og vi fikk beskjed hver gang at neste gang skulle hun hjelpe oss og gi oss tips, men det skjedde aldri. 

Kurset foregikk på en parkeringplass der vi trente hundene blant bilene vår. Det som da skjedde gang på gang var at vi fikk beskjed om å gå bort med hunden vår og stå mellom bilene litt lengre borte. Grunnen var at Zorro bjeffer jo på alle hunder, men var det ikke derfor vi var med på kurset da? I tillegg kom det andre deltagere fra kurset og klaget over Zorro som bjeffet og hoppet hund. Da tenkte jeg bare med meg selv, hvis du ikke takler at andre hunder på kurset også har problemer og ikke bare din egen, da bør du ikke være med i det heletatt. Så gjennom hele kurset stod vi for det meste for oss selv og trente Zorro uten noe framgang. Så resultatet fra kurset var egentlig bare at Zorro hadde blitt værre enn det han var før vi kom på kurset.

 

En ny sjangse til kurs

Noen måneder etter forrige kurs bestemte vi oss for å prøve å finne et annet kurs, eller noen andre som kunne hjelpe. Vi fant en annen hundeskole som hørtes veldig bra ut, trodde vi. Her var det kun privattime vi skulle på, som kostet 1000kr for kun 1 time. 

Før jeg bestilte privattimen, beskrev jeg problemene på mail, og fikk til at dette skulle de fikse og hvor flinke å erfarne de var. Når vi kom til kursplassen sa de igjen om hvor mange års erfaring de hadde og hvor mange andre slike problemhunder de hadde hjulpet. Det så ikke slik ut ihvertfall. Men igjen som på forrige kurs, lærte vi ingenting heller og fant fort ut at vi hadde kastet penger ut av vindu. 

 

Mitt tips

Så opplevelsene vi har fått fra kurset, har fått meg ril å vite at det er bare bortkastet penger på å gå på kurs. Du lærer bare det du allerede kan, intstruktørene skryter om hvor mye de kan og hvor mye de skal hjelpe deg å bli kvitt alle problemene, men nei, det er ikke slik dessverre. Mitt beste tips er og heller sette deg ned og tenke over hvilke metoder du selv kan bruke på hunden for å f.eks. få oppmerksomheten til hunden, og andre ting den sliter med. For jeg fant ut selv etter flere turer, hva som var rette metoden for å få trent han, hvordan jeg skulle føre han bort fra det han reagerer på, på best mulig måte osv. Og ikke minst, ha med den godbiten hunden ELSKER, og gjerne en favorittleke. Du får så mye mer utav treningen da, enn å gå på et kurs å se de viser deg det du allerede kan, og rett og slett dride i deg og heller fokuserer på de hundene som har lettere problemer som er enkle å trene bort.

Treningstips og metoder fra meg, kommer i et eget innlegg kun om trening av hund. Men som sakt, spør meg gjerne, og gjerne følg meg!

Sanpchat: san99ma

Instagram: sandra_kleven

Facebook: Sandra Marie Kleven

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg