Allergivennlig kaketips

En nøttefri nøttebunn

Suksesskake

Har det noen gang fristet med en suksesskake, eller kanskje en annen kake med nøttebunn, men du er allergik mot nøtter? 

Som jeg sa tidligere i et innlegg, så har jeg alltid likt å bake både kaker å andre ting. Men det var ikke alt jeg kunne lage om min farmor skulle spise det, da hun er hyperallergisk mot alle slags nøtter. Da flesteparten i familien min likte suksesskake, så laget jeg der. Men det jeg da fant ut, var at jeg skulle prøve å lage nøttebunnen me ritzkjeks istedefor mandler. Ritzkjeksen ble brukt for den har salt i seg og har mye smak. 

Da kaken var ferdig, både så den lik ut og smakte helt likt som om det var en nøttebunn. Så likt at min farmor nesten ikke tok sjangsen på å spise den. Jeg brukte da en hel pakke ritzkjeks til en vanlig suksesskake-bunn, der du knuser kjeksen helt til små biter, deretter følger du oppskriften som vanlig. Denne erstatningen kan også brukes i andre kaker, der du ville bytte ut nøtter/mandler.

 

Prøv ut ritzkjeksen neste gang du skal lage en nøttebunn!

 

Oppskrift på suksesskake 

Kakebunn

  • 1pk ritzkjeks
  • 4 eggehviter
  • 150g melis
  • 1/2 ts bakepulver

Gul krem

  • 6 eggeplommer
  • 150g sukker
  • 1,5dl kremfløte
  • 1,5ts vaniljesukker
  • 200g smør

Fremgangsmåte

Pisk eggehvitene stive. Ha i melis og pisk videre til marengs. Bland i bakepulver. Knus kjeksen og rør i til slutt.

Ha deigen i en rund kakeform (24 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i 30 min. Avkjøl kaken helt i formen før du tar den ut.

Bland eggeplommer, kremfløte, sukker og vaniljesukker i en liten kjele. Kok opp under stadig omrøring. Ta kjelen fra platen og la kremen avkjøle til romtemperatur. Pisk så inn mykt smør i små klatter med en stålvisp. Ha kremen over kaken i formen og sett fatet i kjøleskapet til kremen har stivnet. Pynt gjerne med litt raspet sjokolade på toppen!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg