5 Hundetreningstips til turen

Siden jeg er så glad i hunder, og dyr generelt, så tenkte jeg å dele litt tips som kanskje kan gjøre turen litt bedre, Selv har vi litt problemer med vår egen hund på tur, det værste er bjeffingen på andre hunder. Men igjen så kommer dette problemet av at han ble angrepet av en annen hund da han var liten, før vi overtok han, og i tillegg blitt påkjørt av en sykkel. Så han har jo selvfølgelig traumer av dette og kommer alltid til å huske det. Så problemet er egentlig bare at han er usikker og litt redd. Men jeg prøver alltid å trene han og vil derfor dele noen av tipsene med dere! 

 

Rett bånd 

Først og fremst må du ha rett bånd på hunden. Ikke gå med en langline om du har problemer med hunden din, det blir bare mer kaos når du skal holde på å ta inn båndet når det for eksempel kommer andre hunder forbi. Jeg har truffet på flere av dem! Bruk heller et passende leiebånd, og heller ikke flexibånd om du har en hund som drar mye. 

Vi bruker kun line om vi er på et stort område eller f.eks stranda, der vi har oversikt og kan være borte fra andre hunder og folk

 

Godbiter og leke 

Fin enten en leke eller godbiter som hunden din bare elsker, og ta det med på turen. Godbiter som virkelig faller i smak hos Zorro er frysetørket godbiter og pølsebiter. 

 

Forbipassering 

Mange hundeeiere sliter når de skal passere andre hunder på turen, det er inkludert meg selv. Prøv å få kontakt med hunden din, kort inn båndet og snakk med den. Om du har mulighet, gå litt lengre ut til siden når du skal passere, så det blir større avstand på hundene! Zorro kan være veldig flink på å passere, men igjen så er det bjeffingen som er problemet. 

 

Hilse eller ikke hilse 

Selv så pleier jeg ikke la Zorro hilse på andre hunder, eller la noen andre mennesker hilse på han på tur. Dette er rett og slett fordi det er så mange situasjoner som oppstår hvor en forbipasserende plutselig bare kan mene at f.eks hunden bet eller noe, uten at den gjorde det. Jeg har ikke opplevd det selv og Zorro er verdens snilleste, men jeg har lest om så mange andre som har havnet i en slik situasjon, så da tar jeg ikke sjansen! Det værste jeg vet er når foreldre ikke passer på og bare lar ungen springe bort til hunden og vil hilse, men heldigvis skjer ikke dette så ofte. 

 

Hjelpemidler 

Om du er en av dem som har hund som drar litt vell mye, så finnes det jo noen “hjelpemidler”. Du har grime som fungerer på de fleste, ellers så har du også halvstrup som da er et halsbånd med et lite stykke kjetting på. Jeg synts disse to er best om du trenger litt ekstra hjelp! Helstrup synts jeg ikke noe om da den kan stramme alt for mye og blir bare ubehagelig for hunden.

Håper du fikk noen tips som kanskje kan gjøre turen litt lettere!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg